Preambulum

Az Európa Tanács Miniszteri Bizottsága által 1992.szeptember 24-én elfogadott és 2001. május 16-án módosított Európai Sport Charta és Sport Etikai Kódex alapelvként jelöli meg, hogy a Fair Play által képviselt etikai elvek nem önkéntes választáson alapulnak, hanem szerves részei minden sporttevékenységnek, sportpolitikának és sportirányításnak. A sporttársak, a szülők, az edzők, a nevelők, a tanárok, a versenybírók, a sportszakemberek, sportvezetők, hivatalnokok, újságírók, orvosok, valamint a nézők felelősséggel tartoznak a ma gyermekeinek, ifjúinak a sportpályákon – és azon túl is – magatartásukkal a holnap sport társadalmi moráljának kialakításában, ill. az élet más területére vetített össztársadalmi morál fejlődésében.

FAIR PLAY

A Fair Play A Fair Play jelentése a tiszta eszközökkel játszott mérkőzés és az ellenféllel szemben tanúsított sportszerű magatartás eszméje. Ez a sport egyik legfontosabb tényezője, hiszen maga a sport hozta létre a Fair Play-t. Ez az eszme azért is fontos, mert csak a sportszerű mérkőzés jelent igazi szórakozást. A Fair Play fogalma a következő alapelvekkel fejezhető ki. Ezek épp úgy érvényesek a játékosokra, mint a mérkőzéssel kapcsolatos bármely személyre.

1.) Tiszteletben kell tartani a játékszabályokat, valamint a különböző bajnokságok, tornák szabályzatát.

2.) Minden erőfeszítést meg kell tenni az ellenféllel, a játékvezetőkkel és a mérkőzésen résztvevő minden más személlyel (nézőkkel csapatvezetőkkel, a médiák képviselőivel) szembeni sportszerű magatartás megtartása érdekében.

3.) A mérkőzés minden szereplőjét ösztönözni kell, hogy a viselkedési szabályok szerinti magatartást tanúsítson a mérkőzések előtt, alatt és utána, bármi legyen is a mérkőzés eredménye és a játékvezető döntése.

Az etikai normák alapja: nevelési filozófia

A sport etikai szempontból nem más, mint a társadalom és a kultúra gazdagításának, valamint egyének, csoportok, nemzetek közötti megértésnek, együttműködésnek egyik eszköze és felülete. A sport mindenkinek lehetőséget nyújt képességei felismerésére, kifejezésére és fejlesztésére, az önismeret javítására, ezáltal a társadalomba való minél sikeresebb integráció biztosítására. Mindemellett örömet szerez művelőinek, hozzájárul a fizikai, valamint pszichikai-mentális egészség megőrzéséhez. Kitűnő nevelési eszköz az ifjúság körében, elősegíti az egyéni jólétet, a társadalmi együttélést, továbbá az egyén és a társadalom harmóniájából fakadó érvényesülést.

Az etika nem korlátozódik az írott szabályok betartására. A labdarúgás esetében a sportágban résztvevők egymással szemben tanúsított helyes magatartását és az ebből következő alkalmazkodási szellemet foglalja magába. E magatartás és nézet megteremtése azonban egy megfelelő alapokra helyezett, lehetőleg minden téren helytálló, széleskörű gondolkodás módot igényel.

Utánpótlás nevelési filozófiánk célja, hogy egyesületünk tagjai olyan egyéniségekké váljanak, akik képesek a sport által kialakított „etikai példakép” szellemének egyes tulajdonságait elsajátítani, ezeket a mindennapi élet egyes területén alkalmazni, hirdetni és továbbadni.