ELŐSZÓ

A nagypályás labdarúgás szerte a nagyvilágban, így Magyarországon is az egyik legrégebben űzött és a legkedveltebb sportágnak számít. A labdarúgás, egy összetett taktikai csapatsportág, ahol a labdarúgó játékosok folyamatosan érintkeznek, kapcsolatban állnak egymással, amikor is a döntéshozatal, a technika, taktika sokasága, együttesen adja meg a játék szépségét, értékeit. A labdarúgás sehol sem a nagypályán kezdődik, mint ahogy senki sem születik felnőtt fizikai paraméterekkel. A kisgyermek születése után, néhány év múlva ösztönösen kis méretű labdával játszik kis területen, majd szellemi és fizikai érettségének megfelelő hatások után növeli a terheltségnek megfelelő terület, így labda méretét is.

A legkisebb kortól kezdve támogatjuk a gyermekeket a játék megszerettetésében és a későbbiekben a játék megértésében, mert jelenleg sokan csak fizikai és technikai felkészítést csinálnak, de a labdarúgás a játék értelmezése nélkül semmit sem ér. Kis területen kell tudni futballozni, nyomás mellett döntést hozni, passzolni, cselezni, kapura rúgni mindkét lábbal és sokat játszani, nagyon sokat játszani. Ha ezt így csináljuk akkor csökkenthetnénk a lemaradásunk a nemzetközi kultúrákhoz és a magyar elitképzéshez képest, hogy intelligens és technikás labdarúgók kerüljenek ki a kezeink közül. Ha a játékosaink sok különböző játékhelyzettel találkoznak az edzéseken és a mérkőzések során, ahol egyszerre tudja a játék négy alapelvet gyakorolni: Támadás, Védekezés, Átmenet védekezésből-támadásba és nem utolsó sorban az Átmenet támadásból védekezésbe, akkor rengeteg szituációval találkozik komplex és funkcionális módon, ahogy azt régen edzői és szülői ráhatás nélkül csinálták elődjeink a grundon órákig gyakorolva.

 

Klubfilozófia határozza meg az adott egyesület játékfelfogását, stílusát, amely megmutatja az utánpótlás neveléstől a felnőtt csapatig követendő szellemiséget.

Alapvető filozófiai elvünk, olyan labdabirtokló játékra törekedni, amelyből látványos, támadó és kezdeményező futballt játszhatunk.

Bizonyos szempontból követni szeretnénk a magyar labdarúgó hagyományokat, figyelembe véve az aktuális képzési gondolatainkat.

  • a labdaművészet
  • a játék művészi felfogása
  • az érzelemdús játék
  • a Flow elérése

Az alapképzést a 7-11 éves korosztálynál végezzük.

Ebben a szakaszban a futball képzésnek a következő céljai vannak:

Hétéves korban a gyerekek legfőbb tevékenysége, vagyis az élete: a játék. Így a foci foglalkozásoknak színes és játékos gyakorlatokból kell állniuk. Minden gyereknek próbáljunk meg labdát adni, hogy a játékról alkotott képüket kielégítsük. A gyakorlatok között minimalizálni kell a várakozási időt, hogy a gyerekek aktivitása és motivációja nagyobb legyen. A gyerekek utánoznak!

Ezért nagy hangsúlyt kell fektetni a gyakorlatok bemutatására, kerülni kell a különleges és hosszú magyarázatokat! Mivel a gyerekeket vonzza a játék, ennek öröméért bármire hajlandóak. Ugyanakkor, az edzőnek a győzelem öröme mellett a vereség elviselésére is meg kell tanítani a gyerekeket. Fontos, hogy a gyerekek az első pillanattól kezdve a futball törvényeinek szellemében próbáljanak játszani és tanulni.

Ahhoz, hogy ezt tudatosan alkalmazzák, tisztában kell lenniük azzal, hogy mit jelent a „védő”, a „támadó”, a „csapattárs” vagy az „ellenfél”. Egymásra épülő apró lépéseken keresztül kell eljutni velük a labdanélküli mozgásoktól, a labdás mozgásokon keresztül a labda megjátszásához (passzolás) és a helyes tér-terület irányokhoz. A helyezkedési és az egyszerű taktikai elvek megtanítása után, kezdődhetnek a kisméretű valódi játékhelyzetek alkalmazása. Az 1vs1,2vs1, 2vs2, 3vs2-vel a játékosok döntéshozatalának gyorsaságát és helyességét fejlesszük, s ez által, a mozgásképesség (reakcióidő) is fejlődik. A játékokon keresztül érthetik meg a gyerekeknek a védővonal és a labda vonalának fontosságát. 

Képzési minimum, hogy a képzés során minden gyakorlatot mindkét lábbal meg kell ismételni. A labdabirtoklás tanítását is el kell kezdeni, így a tanulás következő fázisára mindennel tisztába lesznek a gyermekek. Egyszerű taktikai elemeken keresztül gyakoroljuk és alkalmazzuk az ezen a szinten elsajátított különböző technikai elemeket. 

A Csákvár Torna Klub képzés előfeltétele és lépései

A képzés előfeltétele az amatőr, de hangsúlyosabban az élsportban, az előzetes antropometria (fizikai, biológiai képesség) felmérés, hogy a gyermek optimálisan alkalmas-e a versenyszerű sportolásra. A pozitív eredmény után lehet hozzákezdeni először az elméleti, majd erre építve a gyakorlati képzéshez. Az Elméleti képzés, az intelligens játékos ismérve.

Minden képzésnek az alapja a gyakorlatok – gondolatok – edzések vizuális és elméleti elmagyarázása. A szakmai stáb kihívása az elméleti képzés anyagának elkészítése mind az edzők, mind a játékosok részére. A jelenlegi edzés elméletektől eltérően, először az edzésgyakorlatok vizuális (a bemelegítéstől a támadásvezetésig) bemutatásával és magyarázatával indítjuk a képzést.

Képzési koncepciónk szerint, a képzési gyakorlatokat és az ebből származó „eredményt”, (a labdakezelést, cseleket, a passzokat, a helyezkedést, a gólokat stb.) videó anyagokban mutatjuk be, így mindent előre bemutatunk és megtanítunk a játékosoknak és az edzőknek is. 

A legalkalmasabb hely egy berendezett bemutató, vagy oktatóterem, ahol pl. az edzések, mérkőzések elemzése és magyarázata is így történik (leginkább a magasabb korosztályoknak). A gyerekkori képzésnél a heti edzéstervben szükség van heti egy, vagy akár több alkalommal (ELITképzés) is DVD-s, videós tantermi foglalkozásra. Fontos, hogy ne hosszú, hanem rövid, lényegre törő foglalkozásokat tartsunk.

Természetesen minden korosztálynak megfelelő programot kell összeállítani, így a legfiatalabb korosztálynak kevesebb mély szakmai, helyette inkább több cselsorozatot, lövést és támadást kell bemutatni, s ezek mellé kell beilleszteni azt a kicsi szakmát, amit még fel tudnak „fogni”.

Ne felejtsük el, ebben a korban kell rá venni őket, hogy futballisták akarjanak lenni. Jó magyarázatokkal és bemutatókkal kell taníthatóvá tenni, a technikai elemeket és gondolatainkat, mint például: a labda nélküli mozgások, a helyezkedés, a védekezés, a labdatartás, a támadás, a visszatámadás, és azt, hogy mikor és mit kell meglátni.

Az edzésgyakorlatok bemutatásánál, végrehajtásánál kell elmagyarázni, hogy mit, miért csinálunk!

A labdás gyakorlatoknál már kis korban kell elmagyarázni és gyakoroltatni, hogy bizonyos helyzetekben melyik lábra kell passzolni. A csel hasznosságának és értelmezésének a bemutatása is ekkor időszerű.

Érdemes az edzéseket felvenni és a későbbiekben visszajátszani, így mutatva meg a játékosoknak a mozgások és passzok hiányát és a gyors kapcsolás fontosságát is.

Talán érthető, a holnap fiatal focistái oktatásának, képzésének mi mindenről kellene szólnia. A nagy rohanásban többet kellene foglalkozni a sportág belső szakmai bemutatásával megismertetésével. Ezt természetesen egy iskolai tanterv alapján és abban is részt kapva lehetne legjobban érvényre juttatni. Fontosnak tartjuk, hogy az elméleti oldalról is többet kapjanak a gyerekek a jövőben. Természetesen az elméleti felkészítés első lépése maga az edzői oktatás, az edzők részére elkészítendő szakmai irányvonal, oktatási alap …

Folytatás a képzéseken!